Stichting Zeekadetkorps Moerdijk ontvangt donatie van de TVM foundation

14 dec
2017

Stichting Zeekadetkorps Moerdijk vroeg de TVM foundation naar een donatie voor het restaureren van een monumentaal schip. De TVM foundation keurde de aanvraag goed. Onlangs ontving de stichting een symbolische cheque ter waarde van € 3.500.

Een monumentaal schip weer in goede vaarconditie brengen
Het doel van de stichting is om het monumentale houten schip, de voormalige ondiep water mijnenveger van de Koninklijke Marine, ‘De van Versendaal’ weer in een goede vaarconditie te brengen, te renoveren en het goed in te richten voor haar nieuwe functie als opleidingsschip voor haar zeekadetten. Een opleidingsschip? ‘Ja, het Zeekadetkorps Moerdijk is een jeugdorganisatie voor jongens en meiden vanaf 11 tot en met 18 jaar die geïnteresseerd zijn in alles wat met varen en de scheepvaart te maken heeft. Dit betekent dat ze ook zelf het schip onderhouden. Zelf sleutelen in de machinekamer of het schip netjes in de verf zetten’, vertelt Adri de Rijke, van de stichting. ‘Het groot ,technisch, onderhoud dat nu moet gebeuren doen ze uiteraard niet. Hiervoor gaat het schip naar de werf’.

Een zeekadet vaart
‘Als het korps met het grote korpsschip gaat varen ben je als zeekadet geen passagier maar een bemanningslid. Bij alles wat aan boord te doen is, leveren de kadetten hun deel. Aan het roer staan is leuk, de koers uitzetten noodzakelijk en zonder de bediening en onderhoud van de motor is varen niet mogelijk. Misschien lijkt dit allemaal erg veel op school: opleidingen en praktijkervaring opdoen. Toch is het heel anders. De zeekadetten ontdekken wat er op het water kan en nodig is. De korpsleiding en de instructeurs begeleiden hun daarbij’, aldus Adri de Rijke.

Donatie TVM foundation
Leden/klanten die bij TVM verzekerd zijn kunnen een aanvraag indienen bij de Stichting TVM foundation. Maar ook de medewerkers van deze bedrijven. En ook de medewerkers van de TVM groep kunnen bemiddelen. De heer Appeldoorn van Aquatrans SA bemiddelde als klant en diende samen met de stichting de aanvraag in. De Coöperatie TVM reserveert jaarlijks een deel van haar winst en doneert deze aan de TVM foundation. De stichting ondersteunt maatschappelijke initiatieven. Ook een project voordragen aan de TVM foundation? Meer informatie over de initiatieven, de voorwaarden en over hoe u een aanvraag indient, vindt u op www.tvmfoundation.nl.

Uw aanvraag dient voor 1 oktober bij ons binnen te zijn.